men helvete

3 juni, 2008

vad varmt det ar. man får ju liksom ingenting gjort. eller ja, inne på fabriken ar det lagom mysiga temperaturer, runt tio skulle jag gissa, lite varmare kanske. måste ju vara så om inte fisken ska ruttna.. vi jobbade tio timmar igår och sju idag. blir bra pengar det. igår var man mor, men idag har vi glassat stranden på eftermiddagen. dar ska vi ha fest och gallej till helgen. det ska bli roligt. jag ska vara fullast och rakna upp på i alla fall två hander alla roliga saker vi har gjort. men vi har inte gjort så många roliga saker an. ari, min finska kompis, tyckte att jag skulle vara toastmaster, han trodde att jag skulle vara bra på det. vad tror ni?

positivt ar forresten att det gått mindre pengar an jag trott. och på torsdag nasta vecka ar det dags for forsta lonen.

såg att en hel del tidningar dunkade sig sjalva på ryggen for dagen har, med pilar om att ditten och datten inte var godkant av stat och myndighet. efter den forsta juli får de gora om pilarna och skriva att allt ar last av allehanda myndigheter. jag forstår inte varfor gammelmedia inte reagerar på det har. i praktiken innebar det att kallskyddet avskaffas. det ar ju en av de absoluta grundbultarna i en fungerande nyhetsrapportering.

jag laste for några dagar sedan, eller kanske veckor, men jag kom på min tanke precis nu nar jag laste http://www.scriptorium.se/andrasidan/?p=163, om ett forslag från riksbanken, att det ska kosta pengar varje gång man gor ett bankomatuttag, for att framja handel med betalkort. det laskiga ar att min forsta tanke inte var ”fånigt att man ska behova betala for sina egna pengar”. nej, jag tankte ”såklart, så de kan hålla koll på vad och var jag handlar”. men det ar inte konstigt att man blir paranoid, med tanke på vad som pågår. man funderar ju dessutom vad som kan dras for slutsatser av mitt surfande.

avslutar postningen med lite citat efter remissrundan av fra-forslaget:

Rikspolisstyrelsen:

“Förslagen tyder på en skrämmande brist på förståelse för de krav i fråga om skydd för personlig integritet som följer av regeringsformen och Europakonventionen om skydd för de grundläggande fri- och rättigheterna.”

Registernämnden:

“Det avstyrks att förslagen i den delade versionen av lagrådsremissen läggs till grund för lagstiftning. Förslagen är inte förenliga med den svenska grundlagen och Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. En så enormt kraftig utvidgning av telefonavlyssningen och avlyssningen av andra kommunikationer i kabel kan inte genomföras över huvud taget.”

Justitiedepartementet:

“Förslaget att kontinuerligt avleda alla gränsöverskridande telekommunikationer för signalspaning innebär ett integritetsintrång som saknar motstycke i ett internationellt perspektiv.

Det är helt främmande för vårt statsskick att ge regeringen eller
Regeringskansliet befogenheter att i politisk ordning fatta de avgörande besluten om avlyssning av telekommunikationer.

Sekretess som hindrar utlämnande av uppgifter till allmänheten som staten har inhämtat genom signalspaning kan inte anföras
som skäl att tillåta sådan avlyssning. Det kan inte heller godtas som argument mot en effektiv och rättssäker för- och efterhandskontroll.

 

kraaam påde!

Kommentera

