god smak

6 juni, 2008

vad är god smak egentligen?

de allra flesta tycker nog att de har god smak. liksom att de flesta svenskar beskriver sig själva som roliga, så tror man nog gott om sig själv. även hitler trodde ju på sina egna idéer, liksom.

det jag närmast tänker på är musik. jag spenderar tiden hemma i stugan lyssnandes på dålig musik. i mina öron är det iaf dålig musik. metal och boten-anna-liknande discodunk gör ont i mina öron. varför är det så? kan jag vänja mig? tycker folk som lyssnar på boten anna och känner att ”jävlar. det här är en bra låt. mozart, stones och dom andra kan slänga sig i väggen. det är basshunter som gäller.”

jag menar, förutom (möjligtvis) basshunter själv.

kanske är dålig smak att inte ha någon smak. folk som lyssnar på allt. jag har bred smak, men lyssnar verkligen inte på allt. ibland tror jag att det är musiken som är gjord med kärlek och inte vinstintresse, att det är den musiken som är den bra musiken. men sedan hör man nån jävel som har gjort nån låt om sin blå volvo 142, en låt som han absolut inte kan ha haft något som helst vinstintresse med. inte om man har någon som helst kontakt med verkligheten iaf. och låten suger. den är så dålig att min ändtarm i ren förtvivlan vill hoppa upp och strypa mig, för att mer eller mindre citera douglas adams. däremot så lär han gilla att göra musik, för han har gjort andra dåliga låtar, bland annat om skejtare och bajs.

så, den här killen (efter lite googlande hittar jag att det är mora nisse), gör ju antagligen sina låtar med ett uns av kärlek, då det ju är uppenbart att det inte var med vinstintresse.

vad är det då som har format min ”goda” musiksmak. ja, delvis är det ju mina föräldrar. vi delar ju en del artist- och musikpreferenser. ännu mer brorsan, vi är väldigt lika på det här planet. vad det gäller vänner kommer jag i skrivande stund inte på någon som verkligen delar min smak, jag har tagit lite här och lite där.

kanske är det det som definierar dålig smak. att ha köpt ett helt koncept rakt av. ”jag lyssnar på p3 och tycker att all musik dom spelar är bra”.

ojoj, jag vet inte. nu lägger jag ner resonemanget. kommentera gärna. tycker ni att ni har bra smak? tycker ni att jag har bra smak?

 

imorgon lördag är det jobb. bra. ob, det gillar vi. jag har gjort grym pastasallad som jag ska äta till lunch.

3 svar to “god smak”

  1. Lena said

    Självklart tycker jag att jag har bra smak, men jag tycker dock att jag är för dålig på att upptäcka nytt. Jag tycker att du lyssnar på mycket bra musik, men jag gillar inte alls allt du gillar, och särskilt inte vid samma tillfällen, som den där förbannade stressmusiken du envisas med alltför ofta!

  2. doedskalle said

    med stressmusik jobbar man fort. jag kan tipsa om låten we are puss, med bandet puss. om du vill höra stress.

  3. Lantlollan said

    Jag tycket att jag har en utmärkt smak! Vad du lyssnar på nuförtiden vet jag inte så kan tyvärr inte uttala mig om din smak? Jag tror dock inte att du tillhör den skaran som har en utpräglat dålig musiksmak, jag skulle bli besviken om du tillhörde de..

Kommentera

