sillbrist.

15 juni, 2008

det har varit halv storm några dagar, och inga båtar har kunnat lägga till. inga båtar = ingen fisk får oss att slita andningsapparaten ur.

det krävs ingen einstein för att rensa sill, precis. tar det ens tio minuter att lära sig? nej, jag tror inte det. det är ganska skönt som omväxling att inte behöva tänka på jobbet när man jobbar. det är inte som att jobba med bilder elelr text eller redigering av en tidning. händerna vet vad dom ska göra utan instruktioner från högre ort. jag tänkte för dagen att fiskeindustrin går mot sin egen undergång. det måste vara en av de minst hållbara industrierna någonsin. när jag är på sillrensningshumör (24/7 om lars the förman läser) rensar jag drygt tusen fiskar i timmen, eller en var tredje sekund eller något sådant. jag är snabbare än medel, men inte snabbast. tanterna som har jobbat där sedan dom hoppade av gymnasiet är snabbare, till exempel. så snittet är kanske åttahundra fiskar i timmen. vi är typ sextio som jobbar 800×60=48000 fiskar i timmen. jag har ingen aning om hur fort sill förökar sig, men det föds ju inte 48000 i timmen. det är ju inte heller bara unifish, där jag jobbar, som är verksamma i sillbranschen. nej, det är dömt att gå åt helvete.

i fredags var det jobb i alla fall, och det blev en lång dag. vi började åtta, jobbade till sex, och sedan var det grillfest i snålblåsten hemma på gården. vad har hänt med vädret? islänningarna sa att det var jättebra grillväder på island, normaltemperaturen där är runt elva på sommaren. jag grillade makrill som jag tagit på jobbet (vi får ta all fisk som dom inte använder, vilket i praktiken bara är makrill. men det här var första gången för mig), i paket med kryddor och olja, och gjorde även ett gäng firrar i ugnen. det blev asgott, verkligen högt över mina förväntningar, som ändå var ganska höga, fisk är ju nästan alltid gott.

vi gick strax in i min stuga, som jag nu har för mig själv, gabriel har åkt hem efter att hans mamma blivit sjuk. otäckt. men nu har jag gårdens största stuga för mig själv, tre sängar står tomma, så känn er välkomna att hälsa på. här satt vi och drack allehanda rusdrycker, innan islänningarna, som druckit slut på sin juice-vodka, bestämde att det var dags att gå hem till dom för mer fröfriskning. väl där var det skoj, som vilken lägenhetsfest som helst ungefär. runt två gick vi vidare mot skagens mer centrala delar, till vårt favoritställe, havnekroen.

det har jag ju berättat om förut, och vi spelade biljard och drack en öl eller två, srdan stängde de helt abrubt vid tresnåret, så vi gick till day&night, som har fylllekäk till överpris alla tider på dygnet. sedan föreslog anders teparty hemma hos sig, så dithän bar det, vi drack te, hofi, den klumpigaste människa jag någonsin haft nöjet att träffa, höll på att elda upp sitt hår. vi gick till stranden vid halv fem för att se soluppgången, men det var så jävla kallt å vi blev inte där särskilt länge. vi gick till rådhusbageriet istället, som öppnade halv sex, och åt en alldeles för söt kaka. hem till isländskorna igen, där jag var så trött att jag mest stirrade in i väggen. somnade där och kom väl hem runt tresnåret på lördagseftermiddagen. roligt dygn!

vidare verkar motsåndet mot fra-lagen ge resultat, gammelmedia tar upp frågan och folk börjar få upp ögonen för den. framförallt har alliansen ungdomsförbund jobbat hårt, liksom gräsrötterna, och det ska de ha all cred för. det må vara få saker jag ger muf cred för, men äras den som äras bör. sägas ska dock att det är bloggosfären som drivit frågan allra hårdast, och det är kanske första gången en politisk fråga fått så mycket utrymme på bloggarna, en fråga som har enat nästan alla under samma åsikt. nej, nu är det dags att skrota stasi-fasonerna och komma ner på jorden. oscar swartz skriver en bra debattartikel på http://www.kvp.se/nyheter/1.1197048/debatt-grundkurs-i-demokrati-och-avlyssning som alla borde läsa. den är kort och koncis.

nu ska jag gåoch handla mat. kanske tonfisk. eller iaf pålägg. kram

2 svar to “sillbrist.”

  1. Lantlollan said

    Om det inte var så dyrt alt. om min arbetsgivare kände för att höja min lön med 100% (eller kanske slänga in en sommarbonus som vissa andra i branschen ger sina anställda) så hade jag lugnt hälsat på! Tiden står stilla här i stan, eller så är det bara i den byggnaden jag befinner mig i, det är nog det senare.. Ha det fint där i jättestugan! Ciao!

  2. Magn said

    Det verkar som om det verkar helt drägligt att rensa fisk.
    Eller iallafall emellan fiskpassen, lät som ett roligt äventyr:)

Kommentera

