Sverige kan dra åt helvete

19 juni, 2008

Just nu känns allt kaos och uppochner.

fra-lagen har gått igenom och em är förlorat. jag skiter egentligen i em, ryssarna var riktigt bra, det måste ju sägas.

jag är arg. känns ju värt att bo i sverige när all ens komunikation ska avlyssnas. skönt att man bor i danmark. snart antagligen i norge. ja, det verkar som det, faktiskt.

jag har mejlat riksdagsledamöterna i flera omgångar, miljöpartiet ger bäst svar. det är ju bara de som inte vill ha signalspaning alls. man ska minnas att det från början var bodström som la ett liknande förslag som det som nu röstats igenom, men att det drogs tillbaka för att det fick för mycket uppmärksamhet inför valet 2006. jag blir mer och mer anti-parlamentarisk i mina åsikter. ajaj, det kan jag ju inte skriva, statens superdator läser att här har vi en dissident och snart kommer säpo och knackar på dörren. allvarligt, hur tror dom att säkerheten för exempelvis svenska utlandssoldater förbättras genom ett sådant här föslag?

ur ett liberalt/kapitalistiskt synsätt är det ju också helt barrockt. citerar bloggaren gelo via opassande.se:

På ett mer påtagligt plan och som påverkar mig personligen, och många andra, är det faktum att internationella företag inte längre vill lägga sin utveckling eller annan verksamhet här. IT-branschen kommer givetvis att vara först ut genom dörren, vi vet hur tekniken fungerar och hur mycket staten kan spionera på våra projekt, att den typen av verksamhet pågår vet vi redan och hur duktig försvaret är på att behålla hemligheterna vet vi också. Så, vilket företag vill riskera att just deras projekt, avlyssnat, tolkat och snyggt paketerat med sidenband, hamnar hos konkurrenten?

nästa steg är datalagringslagen, där bland annat mobiltelefonernas positioner ska sparas. staten ska hålla koll på precis allt vi gör, och tillsammans med avgiften på kontantuttag som riksbanken föreslagit, kan man se exakt vad vi handlar också.

en stor eloge till camilla lindberg i folkpartiet, som trotsade sitt parti! du får en kram när vi ses. hon har rätt i sitt motto: ”stå på dig, annars gör staten det”. så sant, så sant.

federley den jävla svikaren däremot. jag har aldrig gillat federley, coh belv glatt överraskad och tänkte att nått gott finns det ändå i karln. men tydligen hade jag fel. och resten av det borgerliga packet ska vi inte ens prata om.

men! den andra juli är det gatufest kl 15-19 på mynttorget, med tema bananrepublik. det blir sambaorkester och hela faderullan. mot fra-lagen såklart. för brevhemlighet och medborgerlig frihet. strategiskt lagt dagen innan politikerveckan i almedalen börjar.

nu ska jag träffa anders på biblioteket, och vi ska baka pannkakstårta till anna som fyller nitton idag. jag har inte ätit pannkakstårta sedan jag var dagbarn hos majsan tror jag. ska bli fint.

det här blev osammanhängande, ser jag nu.

Kommentera

