koranen

17 september, 2008

jag såg ett intressant program på national geographic igår, om koranen. det gav mig en helt annan bild av vad som sker i mellanöstern och varför det krigas till höger och vänster.

intressant är att när västeuropa och arabien umgicks under den viktorianska eran, så var de muslimska länderna väldigt frigjorda sexuellt, och beskrevs i kristen litteratur som väldigt frigjord och skamlig. det finns till exempel en bok av en turkisk (tror jag) författare som beskriver ”analens överlägsenhet över munnen”. nuff said.

muslimerna låg så långt före europa att det knappt var möjligt. medan europa var fast i medeltid uppfann araberna algebra och trigonometri, räknade ut hur stor jorden var och byggde helikoptrar. typ. det där med helikoptrarna är forskarna inte riktigt överrens om. men så kom europeerna med sin skitmoral, ockuperade halva arabvärlden och började styra och ställa. här började muslimerna tycka ganska illa om västvärlden, och det kan man ju begripa. hursomhelst, britterna var där ett tag men blev till slut utkastade. men jag tror att britterna under alla år, med sin moralpredikan, påverkade muslimerna.

nu är ju rollerna minst sagt ombytta, detta delvis på grund av att koranen omtolkats. det är intressant att notera att medan vi i väst till stor del går mot ett mer sekulariserat samhälle, gå man helt tvärtom mot ett mer religiöst i öst. och hur ser det ut nu? vilka är det som kritiserar vilka för att vara lössläppta? rollerna är ombytta.

 

många menar dock att det som från början var en samling levnadsregler nu tas som lagar, och det kan jag hålla med om, och det är aldrig bra. visst, religionen kanske har sina fördelar, skönt att ha som en förklaring på saker man inte förstår, som en tröst när man har problem osv, men att blanda religion med politik kan aldrig bli bra, om man inte räknar självklara saker som att man ska ge fan i att döda varandra.

fundamentalism är aldrig bra, och en del saker som sades av imamer i programmet igår var obehagliga. som att västerländska kvinnor är lössläppta för att de inte är könsstympade, till exempel. det finns dock inget som helst belägg för könsstympning i koranen, det är en gammal afrikansk tradition som följt med.

det jag gillar med koranen är att den är uttalat mot klasser och ledare, utom allah då förståss. det som jag också gillar med koranen är att den är skriven som en sång med 114 verser, och arabiska är ett otroligt vackert språk. man kan läsa koranen på svenska och lyssna på den på arabiska på koranensbudskap.

jag tror att koranen, precis som bibeln, är en samling levnadsregler och fina historier, att många av dem kan tillämpas på ett filosofiskt plan idag, men att man inte kan vänta sig att alla levnadseregler och moral som skrevs för mellan 2000 och 1500 år sedan ska vara appliceringsbara påp ett modernt samhälle.

oroa er inte nu, jag tänker inte bli muslim eller religiös åt något annat håll heller för den delen. det är bara intressant, jag har inte vetat just någonting om koranen tidigare.

nu ska jag sova, förkylningen har äntligen gett med sig och jag är sugen på jobb imorgon.

5 svar to “koranen”

  1. Lantlollan said

    Efter min semester så känner jag att det inte vore helt förvånande om det visar sig att du minns rätt och det där citat från boken du skriver om ovan är författad av en turkisk man..

  2. Lantlollan said

    PS: Vadan denna frenetiska uppdatering förresten? Har du skaffat internet själv eller har du bara hängt frekvent på något bibliotek/internetcafé nu när du varit sjuk? Utöver det så skulle jag vilja informera om att mina misslyckade hårkatastrofer inte är fullt lika skojiga för mig som de är för dig..

  3. Thomas Fräsig Forsbert said

    Hej bajsen. Har du hört talas om att man kan lägga in en break på wordpress så att dina inlägg slipper vara kuk-långa på framsidan.

    Det är på riktigt.

  4. Lena said

    Intressant! Synnerligen intressant!

  5. Julia said

    saknar dig, du borde byta huvudstad

Kommentera

