byte av huvudstad och världsekonomins förmodade kollaps.

22 september, 2008

som det ser ut så kommer jag att byta huvudstad, från den västra till den östra, från den otrevliga till den trevliga, från den ohippa till den hippa. typ. det enda som är oklart nu är vad jag ska göra där och exakt när jag ska flytta. antingen blir det första november, eller typ den fjortonde. eller ungefär så.

jag har haft en tung häng-helg med ronan, my new best friend. ronan är en 27-ish-årig irländsk matematiker som forskar på universitetet här i oslo, och malin hittade honom på en krog för några veckor sedan. jag tror jag har sagt något om honom förr. han är sjukt rolig, och vi tre har jävligt kul ihop.

och nu vidare till en resumé av världsekonomin, som jag pratade om häromdagen. ekonomi är inte så enkelt alla gånger, så jag ska försöka förklara det som har hänt. det som är grundreceptet till alla ekonomiska kriser är att saker och ting övervärderas, säljs och köps för mycket mer än de är värda. i början av 2000-talet var det dotcom-bubblan som brast. man köpte och sålde internetföretag som inte tjänat en krona för flera miljarder, för att man trodde att det fanns ett värde i dem. sedan när folk fattade att man inte vill investera i ett företag som inte tjänar några pengar sprack alltihop och rasade ner i skiten.

precis det har hänt nu, men den här gången är det inte internetföretag. priset på bostäder har stigit under lång tid, det ser man ju bla i stockholm. det som har skett är att amerikanska bolåneinstitut har lånat ut pengar till folk som inte har kreditvärdighet, alltså är det osäkert om de kan betala tillbaka de lånade pengarna eller inte. men i och med att priset på hus har stigit hela tiden har banken använt husen som säkerhet. alltså, om folk inte kan betala tillbaka pengarna tar banken huset, säljer det, och får tillbaka alla sina pengar plus ränta eftersom priserna hela tiden stigit.

sedan har dessa skulder köpts och sålts mellan olika banker och företag, använts som värdepapper, för att man hela tiden trott att priserna på hus ska fortsätta stiga, och att om man köper ett skuldpapper (alltså i praktiken en äganderätt till huset, förutsatt att låntagaren inte kan betala tillbaka) idag så kan man sälja det imorgon med vinst.

men, liksom internetföretagen, så var husen inte lika mycket värda som man trodde, och i och med att folk som tagit lånen inte har några pengar, så slutar det nu med att ingen vill ha de här värdepappren. och skiten brakar som när man hostar på ett korthus.

det som amerikanska staten nu har gjort, när man gått in med åtskilliga miljarder dollar, har man gjort för att rädda vanligt folk från att bli hemlösa. det här är ett skolexempel på att kapitalismen inte fungerar, att marknaden inte kan reglera sig själv. att det leder till katastrof för den lilla människan.

nu ska jag äta omelett, sedan ska jag flytta en säng över halva stan.

om ni har ett jobb i stockholmstrakten kan ni ju hojta.
vi ses i stockholm.

2 svar to “byte av huvudstad och världsekonomins förmodade kollaps.”

  1. Lena said

    det där är rätt intressant, du har rätt stefan!
    förresten, skoj med sthlm! men jag skulle ju hälsa på dig i Oslo, det är svårt om du är i Sverige. Flyttar du i Oslo nu? Vart? Uppdatera mig! (eller, var gör inte så stor skillnad, jag hittar inte i oslo, jag menar mer om möjligheterna för att bli påhälsad är bättre!)

  2. Lantlollan said

    Hett tips: http://www.ams.se (om det känns bekant), där lär det säkert finnas jobb att söka? Halva kundtjänst sitter och hänger framför den sidan..

Kommentera

