gamla FRA-lagen vs. nya FRA-lagen

1 oktober, 2008

som julia sa, så kommer hær ett inlægg om den ”nya” FRA-lagen, som regeringen kommer lægga fram i form av en proposition i december.

det som verkar komma i den proppen ær att fra inte ska få tillgång till informationen direkt, utan att den ska gå via en annan myndighet først. JAJA! fan va bra. några till som læser min privata e-post. tænk er føljande scenario: du ska gå på toa. jag frågar om jag får titta på. nej, sæger du, såklart. har du något att dølja? frågar jag. nej sæger du. vad spelar det då før roll? før att det har du inte med att gøra, sæger du. men okej, om fjorton personer kontrollerar att jag tittar på rætt sætt nær jag tittar på dig nær du går på toa, då måste det væl vara lugnt? som att det skulle vara bættre ju fler som læser vad jag skriver till mina vænner, advokater, psykologer eller lækare. jævla pappskallar.

før att citera rickard falkvinge:

”Så här såg den gamla FRA-lagen ut:

Staten tvingar till sig en kopia på alla medborgares privata kommunikation (med få oförutsägbara undantag).

Det är naturligtvis helt oacceptabelt och får helt enkelt inte förekomma i lagstiftning. Därför har det varit en massiv opinionsstorm. Så där såg det ut i Östeuropa. Nu har några politiker utropat sig till segrare, och efter förhandingarna, så ser den nya FRA-lagen ut så här:

Staten tvingar till sig en kopia på alla medborgares privata kommunikation (med få oförutsägbara undantag).

Det är precis samma skitlag.”

om ni har lite svårt att greppa vad ni læser så finns ett fint diagram hær. Och en annan fin genomgång hær.

Kommentera

