högskola

11 oktober, 2008

jaha, så var vi dær igen, dags att søka høgskola. det har jag gjort varje år sedan jag tog studenten, varje termin, alltid samma sak, søker i sista minuten typ 23.59 på kvællen nær det ska vara klart. i år har jag tænkt vælja mellan franska, arabiska och medieteknik, allt i stockholm, de två førsta på stockholms universitet och den sista på sødertørn. men vilken ska jag vælja? vad tycker ni? plus och minus med de olika valen? kommentera!

franska ær antagligen ganska lætt før mig, då jag har spanskan i bagaget, men jag tycker det ær ett så jævla vackert språk. arabiskan klurigare, men det skulle vara roligt att læra sig ett språk som ær helt annolunda æn allt man ær van vid, annat alfabet och helt andra grammatiska regler. men jag kænner också att det skulle kunna leda till att jag lær mig mer om hela den arabiska kulturen. medieteknik vette fan om det ger så mycket, mer æn kanske en stimulerande miljø. vad det ser ut som i beskrivningen kan jag en hel del redan. men stimulerande miljøer ska inte underskattas.

sedan læste jag att jörg haider har dött i en bilolycka. ni vet, den østerrikiske høgerpopulisten. eller, om man hellre vill, rasistsvinet.

5 svar to “högskola”

  1. Lena said

    arabiska är coolt. men säkert hemskt jobbig! min extrabror började läsa det, men pallade inte

  2. sara said

    tänk, vilken kommer jag ha mest nytta av i framtiden? vad ser bäst ut på pappret?

    hade jag varit i dina kläder hade jag läst franska och sedan åkt till paris. jag tror att det är europas sexigaste stad, svala snygga människor, bra klubbar, kaffe på uteserveringar med snygga brillor i första vårsolen.

  3. Julia said

    jag vet! my god! jörg haider! otippat, lite lättad känsla blandat med tankar på vad man nu missar när han försvinner som politiker. en orange mupp i ett svartvitt hav, mannen man älskar att hata!

    jag känner: go franska. kan man ha nytta av minsann! själv har jag halvt om halvt börjat fundera på att börja läsa ryska igen, vad det nu är bra för.

  4. Lantlollan said

    Det var sjukt svårt att börja läsa spanska efter att ha läst franska i fyra år, jag satte ständigt franska ändelser på alla spanska ord.. Fast när jag tänker efter är det inte helt omöjligt att jag gjorde det medvetet ibland? Och det är möjligt att det har att göra med att jag inte drog helt jämt med spanskaläraren?

  5. Lantlollan said

    Förresten, när börjar du plugga i så fall? I vår?

Kommentera

