Tecken i tiden.

24 november, 2008

Det är ett tecken i tiden att sotra journalistpriset för årets förnyare gick till Fredrik Strage, för hans lista på de hundra största rockögonblicken genom tiderna, allt är typ bootleg som ligger på Youtube, alltså fullkomligt piratkopierat.

Annat som har hänt är att en av mina bilder olovligen och utan ersättning har publicerats här (tack Tommy) och jag har blivit tvungen att fundera över det här med olovlig fildelning, efter att ha drabbats av det själv. Är det rätt av mig, som förespråkar fildelning och kopiering till höger och vänster, att kräva betalning av Ålsta för att använda min bild? Ja, eftersom bilden publicerats i kommersiellt syfte (alltså, skolan får ju mer pengar om fler elever söker, även om skolans primära mål inte är att vara vinstdrivande). Jag skulle inte bry mig nämnvärt om Julia eller Magnus eller IdaViola skulle lägga upp en bild som jag tagit, för det första så har de nog med vett att åtminstone skriva med att det är jag som har tagit bilden, något som Ålsta (som alltså erbjuder en bildjournalistisk utbildning, alltså utbildar folk, bland annat i att ta betalt för sina bilder). Så nu har jag skickat ett argt mail med kostnadsriktlinjer från SFF (Svenska fotografers förbund) och frågat hur de vill att jag ska fakturera. Vi får se vad de svarar. Det som gör mig mest förbannad är att de inte frågade om de fick publicera bilden, och inte ens bryr sig om att skriva med en byline.

Uppdatering: Lena har gjort mig uppmärksam på att vi lämnade ett gäng bilder för skolan att använda i marknadsföringssyfte, och det har rhon ju helt rätt i, men byline ska jag ha. Dessutom har jag argumenterat med Jäger, och han säger ju som vanligt att skolan har rätt till allt som producerats under skoltid, men det här är inte producerat på skoltid, eller med skolans utrustning, så där har han ju fel. Dessutom har jag aldrig skrivit på det avtalet, tror inte någon i klassen gjorde det, vilket i princip innebär att allt som är producerat av mig och ligger på skolans server är mitt. Nu tänker jag inte ägna mig åt hårklyverier med skolan, men jag har rätt och de har fel. utom på punkten att jag kan få betalt för att de använder bilden.

Annars var det roligt hos Angelica och Elin i lördags, tack till alla inblandade.

3 svar to “Tecken i tiden.”

  1. Lena said

    Men Stefan, vi gav dem ju en sjuhelvetes massa bilder som de skulle få använda i marknadsföringssyfte för skolan, det var ju någon slags deal där. Hur har de annars fått tag på din bild?

    För övrigt är det ju väldigt roligt att de lagt upp en bild på fulla människor på hemsidan! 😉

  2. Lena said

    Undrar om jag inte tog bort alla mina bilder från servern innan jag stack, kan nästan tro att jag gjorde det och la allt på hårddisken, just för att de inte skulle kunna ta de bilder jag inte ville dela med mig av.
    Men det är en hård kamp det där och jag minns inte heller att jag skrivit under något sådant avtal, även om de sa det när vi gick där också.

  3. julia said

    äsch. jag håller med lenas argumentation, vi la ju upp bilderna för hemsidans skull, orka bry suig?

Kommentera

