trött

9 december, 2008

igår var det gå med i piratpartiet-dagen. jag gick med idag istället.
det är första gången som jag är partipolitiskt engagerad, och det har inte känts som min grej tidigare, jag har bättre gillat utomparlamentariskt arbete, men i och med att jag fått reda på vilka befogenheter som upphovsrättsmaffian får i och med ipred1, så är jag nödgad att vidta aktion, och har nu gått med. gör det du också!
lägg märke till att detta bara är ipred1, och att ipred2 väntas ta upp upphovsrätten på ett straffrättsligt plan istället för ett civilrättsligt, vilket i princip innebär att man inte bara kan bli stämd av skivbolagen, utan även åtalad av en advokat.

men, ipred1 alltså. efter att propositionen genomgåtts av ett antatl bloggare på the interwebz, så har det framkommit att upphovsrättsindustrin bland annat kommer att få befogenhet att göra husrannsakan med hjälp av kronofogden, kunna dölja att ett ip-nummer lämnats ut i en månad, samt frysa en persons tillgångar, för att denne inte ska kunna lämna landet! det är så barrockt att jag aldrig hört på maken!

en av grunderna i en rättstat, förutom att man inte ska kunna dömas för ett brott man inte begått, är att staffet ska vara proportionerligt mot brottet. Om brottet är att ladda ner en låt, och straffet är att man får sina tillgångar frysta och sin dörr stormad av kronofogden, så låter det inte proportionerligt i mina öron.

men jag tror att alliansen kommer att känna opinionen i valen framöver. inte för att sosse-alliansen är bättre, med en fullkomligt inkompetent kvinna i form av sahlin i spetsen. därför ser jag det som rimligt att rösta på piratpartiet, som är det enda parti, möjligtvis tillsammans med miljöpartiet, som tar integritetsfrågorna på allvar. problemet med (mp) är att de inte prioriterar integritetsfrågorna, utan miljöfrågorna. men det gör (pp). viktigt!

annars sammanfattas min huvudvärk av:
ipred, fra, acta, barnporrsfilter (inte för att jag vill titta på barnporr, men mer om detta i en annan post), försäkringspapper som ska fyllas i, pengar som lovats men inte utbetalas av min arbetsgivare, december.

2 svar to “trött”

  1. Lena said

    DESSUTOM: eftersom det blir mer och mer vanligt med IP-telefoni kommer det bli mer & mer samtal som kan bli avlyssnade av nästan vem som helst!

  2. kristina said

    Håller med dig. Blir tokig! Kanske skulle man göra som du och gå med i pp, men eftersom jag inte kan ge mig åt två partier, så får det vara mp som gäller.

    Förövrigt: Huvudvärk av december!? Jahadu.

Kommentera

