här händer det mycket

7 januari, 2009

inte.

mitt nya favoritnöje är att hitta folk som ringer supporten på facebook. det är inte svårt, och det är trevligt att få ett ansikte på de man pratar med. kanske skulle man bli kompis med alla och lägga dom i en egen lista, och starta ett nätverk.

igår hade jag en surrealistisk upplevelse. vaknade som vanligt lite lite för sent, satte på tv:n för att kolla lite nyhetsmorgon. men där var det svampbobfilmen, en av mina favoriter. se den om ni inte har sett den redan. den är knarkig så det räcker. det var ju hursomhelst märkligt att dom visade barn-tv en tisdag, tänkte jag. gick till tunnelbanan, och istället för som normalt var tionde minut, gick tågen var tjugonde. det var dessutom helt öde. tåget kom in, nästan tomt, det brukar vara ganska packat. många hade vinterkläder på sig och skridskorna i högsta hugg. klev av vid odenplan som vanligt, där brukar det alltid vara skitmycket folk på gatan osv, men där var det helt dött. hela morgonen kändes som i början av vanilla sky, eller i am legend minus zombis (zombisar, zombier?). här någonstans kom jag på att det var trettondan, och lyckades lugna mig lite. men hela morgonen var märklig, men på ett väldigt skönt sätt. det borde kanske vara mindre folk i stan.

har läst att britterna ska lägga ut sitt datalagringsdirektiv (alltså spara all data (alternativt all trafikdata, dvs bara mottagare och avsändare, inte ”paketets” innehåll, iuppgifterna går i sär) på entreprenad. det enda jag kan tänka mig som är sämre än att en stat övervakar allt dess medborgare säger till varandra borde väl vara att ett företag gör det. med statens goda minne. det blir mycket svårare att kontrollera och ställa folk mot väggen när de gör fel, om det är ett privat företag. i kära storbritannien ska dessutom polisen få möjlighet att hacka sig in i folks datorer. Det som krävs ska enl uppgift vara följande:

”A remote search can be granted if a senior officer says he “believes” that it is “proportionate” and necessary to prevent or detect serious crime — defined as any offence attracting a jail sentence of more than three years.”

Det låter skönt. Eller?

Det var fina fyrverkerier på nyår förresten, och det var kul när bullen och benji och lars och krillan och tilde och thomas kom hem till mig och åt soppa och spelade ett knasigt sällskapsspel med modellera. det gör vi om, hörni! i övrigt var julen trevlig, juldagen var som den alltid var, och grattis igen till mormor och morfar som firade guldbröllop på annandagen. 50 år. starkt jobbat.

Kommentera

